پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229134
درخواست مناظره در خصوص گزارش تفريغ بودجه بدعتي نو و نابجا است/ ديوان محاسبات نهاد تحت امر دولت نيست که به آنها پاسخگو باشد
تاریخ انتشار : 1396/11/14 10:28:59
نمایش : 1406
عضو کميسيون برنامه و بودجه با اشاره به ارائه گزارش تفريغ بودجه از سوي ديوان محاسبات و واکنش دولتي ها به اين گزارش اظهارداشت: گزارشي که اخيرا از سوي ديوان محاسبات در خصوص تطبيق عملکرد دولت با بودجه 95 از سوي ديوان محاسبات به مجلس ارائه شد موجب واکنش بسياري از افراد دولتي به خصوص وزير نفت و سخنگوي دولت شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عادل آذر در نشست علني روز چهارشنبه، 4 بهمن ماه، مجلس شوراي اسلامي گزارش نهايي تفريغ بودجه سال 95 کشور را قرائت کرد که بعد از قرائت اين گزارش در مجلس سخنگوي دولت و وزير نفت نسبت به مندرجات اين گزارش واکنش نشان دادند.

بيشتر بخوانيد: واکنش دولتي ها به گزارش تفريغ بودجه ديوان محاسبات کشور/ ابهام هاي اساسي موجود در بودجه سال 95

سازمان برنامه و بودجه به محض انتشار گزارش تفريغ بودجه، توضيحات مفصلي در قالب يک پاسخ مکتوب براي تمام رسانه‌ها ارسال کرد. پس از آن در قالب يک نشست خبري، محمدباقر نوبخت و بيژن زنگنه به اين گزارش پاسخ دادند. همزمان رئيس سازمان برنامه و بودجه در يک برنامه تلويزيوني هم همان توضيحات را تکرار کرد. استدلال سازمان برنامه براي اين حجم از پاسخگويي، اين است که ديوان محاسبات در جريان تهيه گزارش تفريغ بودجه از اين سازمان و دستگاه‌هاي ديگر دربره ابهامات، سوال نکرده و گزارش نهايي را منتشر کرده است.

بنابر اين بايد به صورت علني و عمومي به ابهامات و شائبه‌هاي بوجود آمده پاسخ داده شود. اگر آنچه مسئولان سازمان برنامه درباره شيوه تهيه گزارش تفريغ درست باشد و استعلامي از سوي ديوان محاسبات درباره ابهامات انجام نگرفته طبيعي است که اين حق دولت خواهد بود از امکانات رسانه‌ها براي توضيح و تبيين و دفاع از عملکرد خود استفاده کند چنانکه اين کار را هم در بالاترين حد خود طي روزهاي اخير انجام داده است.

تا اينجاي ماجرا چندان عجيب نيست ولي خبري منتشر شد که سازمان برنامه، مسئولان ديوان محاسبات را به مناظره! عمومي درباره گزارش تفريغ فراخوانده است! سوال و ايراد اينجاست که آيا اساساً موضوعي از جنس گزارش تفريغ بودجه و اختلافات دو دستگاه حاکميتي در مورد آن، بايد در قالب مناظره حل و فصل شود؟! آيا چنين اختلافاتي از نوع مسائل سياسي يا فکري است که بتوان و شايسته باشد بر سر آنها مناظره کرد؟ چنين رفتارهايي آيا نشانه کم تحملي مسئولان اجرايي نيست؟

ترديدي نيست که افکار عمومي بايد بداند بر سر بودجه چه آمده و چگونه هزينه شده است و اساساً فلسفه تهيه گزارش تفريغ بودجه هم همين ضرورت است. اختلاف بر سر مفاد اين گزارش هم چندان بي‌سابقه نيست ولي تا به حال سابقه نداشته اين اختلافات که عموماً ناشي از موارد فني و تخصصي است در چارچوب مناظره حل و فصل شود چرا که جز ايجاد التهاب در جامعه ثمره ديگري ندارد.

درخواست مناظره در خصوص گزارش تفريغ بودجه بدعتي نو و نابجا است

حسينعلي حاجي دليگاني، عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ با اشاره به ارائه گزارش تفريغ بودجه از سوي ديوان محاسبات و واکنش دولتي ها به اين گزارش اظهارداشت: گزارشي که اخيرا از سوي ديوان محاسبات در خصوص تطبيق عملکرد دولت با بودجه 95 از سوي ديوان محاسبات به مجلس ارائه شد موجب واکنش بسياري از افراد دولتي به خصوص وزير نفت و سخنگوي دولت شده است.

وي با بيان اينکه دولت انتظار بي جا از ديوان محاسبات داشت عنوان کرد: به دليل انحرافات زيادي که در بودجه سال 95 وجود داشت اين امر موجب واکنش دولت به اين موضوع شد و از ديوان محاسبات کشور درخواست کرده بودند تا گزارش را قبل از ارائه به مجلس به دولت ارائه دهند و با انها هماهنگ کنند در صورتي که بر اساس قانون ديوان محاسبات يک نهاد ناظر مجلس بر بودجه و عملکرد دولت است و تحت هيچ شرايطي نبايد گزارش تفريغ بودجه را قبل از مجلس به نهاد ديگري ارائه کند و در خواست دولت در اين زمينه نابجا بوده است.

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي همچنين با اشاره به درخواست مناظره دولتي ها در خصوص گزارش تفريغ بودجه نيز گفت: دولت تمام توضيحات را در صورت حساب هاي خود ارائه کرده است و ديگري مهلتي نداشت تا توضيحاتي را در اين باره ارائه کند؛ درخواست مناظره به اين معناست که دانشجو امتحانش را بدهد و بعد از انکه استاد برگه او را تصحيح کرد بگويد من حاضرم با استاد درباره برگه ام بحث کنم و متقاعدش کنم در صورتي که دانشجو در برگه پاسخ نامه خود انچه که مي بايد را نوشته بوده است و ديگر جاي توضيح نيست ولي مي تواند از طريق قانوني نسبت به ان اعتراض کند.

حاجي دليگاني ادامه داد: گزارش تفريغ بودجه توسط کارشناسان و حسابرسان مستقل ديوان محاسبات در طول سال بر اساس گزارش و صورت حساب هاي دولتي تهيه و تنظيم مي شود و بعد از آن به مجلس ارائه مي شود دولت بجاي اينکه پي در پي در اين باره بيانيه دهد گزارش عملکرد و صورت هاي مالي خود را به طور شفاف ارائه دهد چرا که يکي از مهم ترين مسائل موجود در گزارش تفريغ بودجه موضوع عدم شفافيت در زمينه هزينه ها و درامد هاي دولت است که دولت بايد در اين باره پاسخگو باشد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html